Junkers Ju 88 – Ιθάκη

Κατά την διάρκεια της επίσκεψης της ομάδας μας, το καλοκαίρι του 2017, στο νησί της Κεφαλονιάς, είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε το σημείο πτώσης ενός γερμανικού δικινητήριου αεροσκάφους του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, τύπου JunkersJu 88, το οποίο κατέπεσε στο νότιο άκρο της νήσου Ιθάκης και συγκεκριμένα πλησίον του ακρωτηρίου του Αγίου Ιωάννη. Με την βοήθεια και τις υποδείξεις του Μάκη Σωτηρόπουλου, ιδιοκτήτη του καταδυτικού κέντρου Aquatic, ο Αντώνης Γράφας και ο Λευτέρης Κουταλάς πραγματοποίησαν, ως το τέλος του 2017, τρεις συνολικά καταδύσεις με σκοπό την άντληση όσο το δυνατόν περισσότερων πληροφοριών, σχετιζόμενων με την ταυτότητα, την αποστολή και τους λόγους πτώσης του αεροσκάφους. Από την πρώτη στιγμή της επαφής με το ναυάγιο ήταν προφανές ότι η σύγκρουση του αεροσκάφους με την επιφάνεια της θάλασσας ήταν σφοδρή, καθώς τμήματά του βρίσκονται διασκορπισμένα στον βυθό σε μια μεγάλη σχετικά έκταση. Η άτρακτος του αεροσκάφους δεν έχει εντοπισθεί μέχρι στιγμής, αλλά σχεδιάζεται μια νέα αποστολή η οποία θα έχει ως σκοπό την εύρεση του τμήματος αυτού. Ο κύριος στόχος, ο οποίος είχε τεθεί εξ΄ αρχής από την ερευνητική μας ομάδα, ήταν η εντόπιση και η ενδελεχής μελέτη των κινητήρων του αεροσκάφους με σκοπό την ανεύρεση των σειριακών αριθμών του εργοστασίου κατασκευής, έτσι ώστε να μπορέσει πιθανώς να ταυτοποιηθεί εν συνεχεία το αεροσκάφος. Ο πρώτος κινητήρας βρίσκεται σε βάθος 18 μέτρων. Πρόκειται για έναν κινητήρα τύπου Jumo211, γεγονός το οποίο αποτελεί σημαντική ένδειξη ότι πρόκειται για γερμανικό αεροσκάφος JunkersJu 88, καθώς τα αεροσκάφη τύπου Ju 88 έφεραν ακριβώς αυτόν τον κινητήρα. Μετά από προσεκτική μελέτη διαπιστώθηκε ότι φέρει τον σειριακό αριθμό 23. 500 76. 3. Ο δεύτερος κινητήρας βρίσκεται στα 28 μέτρα βάθος και φέρει τον σειριακό αριθμό 23. 506 94 1. Ανάμεσα στους δύο κινητήρες και σε βάθος 20 περίπου μέτρων βρίσκεται το δίδυμο πολυβόλο του αεροσκάφους, τύπου MG 81 J,διαμετρήματος 7,92 χιλιοστών. Πρόκειται για το σύνηθες όπλο το οποίο έφεραν, σε διάφορες εκδοχές, τα Ju-88. Ακολουθώντας τον άξονα Ανατολής – Δύσης και σε βάθη που κυμαίνονται από 18 έως 60 μέτρα, οι δύτες κατέγραψαν συνολικά πάνω από 60 μικρά τμήματα του αεροσκάφους διασκορπισμένα σε όλη την υποθαλάσσια ξέρα του ακρωτηρίου.