Ναυάγιο Ε/Γ-Ο/Γ ΖΑΚΥΝΘΟΣ
-
Ε/Γ-Ο/Γ Ζάκυνθος πρώην Τζιοκόντα. -
Ε/Γ-Ο/Γ Ζάκυνθος πρώην Τζιοκόντα. -
Το αμπάρι του ε/γ-ο/γ Ζάκυνθος με το φορτίο του. -
Οι προπέλες του ναυαγίου Ζάκυνθος. -
Το αριστερό φουγάρο του ναυαγίου Ζάκυνθος. -
Πλευρά ναυαγίου -
Η αριστερή βαρδιόλα της γέφυρας του ναυαγίου Ζάκυνθος -
Κινηματογραφώντας το ρήγμα του ναυαγίου Ζάκυνθος -
Βίντεο 01 απο το ναυάγιο Ζάκυνθος. -
Βίντεο 02 απο το ναυαγιο Ζάκυνθος.
Γενικές πληροφορίες
Επιβατηγό οχηματαγωγό ΖΑΚΥΝΘΟΣ, νηολογιου Πειραιώς 4807, με ΔΔΣ:SV, ολικ. χωρητ. 1559 κόρων και καθ. 906 κόρων, μήκους 87 μέτρων, ναυπηγήσεως του 1979 στα ναυπηγεία της Κυνόσουρας, κινούμενο με μηχανές MOTOREN MANNHEIM 6600 BHP, ιδιοκτησίας της Ανων. Ναυτ. Εταιρείας Ζακύνθου. (ΑΝΕΖ).
Το σκάφος με κυβερνήτη το Σάββα Ξενόφου είχε καταπλεύσει στο λιμένα της Κυλλήνης περί ώρα 15.30 της 28ης Δεκεμβρίου 1989 και άρχισε να φορτώνει βυτιοφόρα οχήματα με υγρά καύσιμα προκειμένου να εκτελέσει το ειδικό δρομολόγιο χωρίς επιβάτες, της μεταφοράς καυσίμων στην Ζάκυνθο.Φορτώφηκαν 15 οχήματα, 15 οδηγοί των οχημάτων και ένας συνοδηγός. Το μικτό βάρος των οχημάτων ήταν 418 τόνους. Το πλοίο απέπλευσε από την Κυλλήνη περί ώρα 16.15 και σύμφωνα με το Μετερεολογικο δελτίο επικρατούσαν στην περιοχή του Νοτίου Ιονίου νοτιανατολικοί άνεμοι 5-6 μποφόρ και τοπικά 7 μποφόρ, με κυματώδη θάλασσα και ορατότητα 2-4 μίλια, ενώ στην πραγματικότητα οι τοπικές συνθήκες ήσαν ακόμη δυσμενέστερες. Το σκάθος κατα την πορεία του προς Ζάκυνθο βρέθηκε αντιμέτωπο με επιδεινούμενη καιρική κατάσταση, σε κάποια στιγμή πήρε κλίση δεξιά, η οποία σταδιακά έφτασε τις 20-30 μοίρες, ενώ την ίδια ώρα το πηδάλιο το ηλεκτρικό και το υδραυλικό τέθηκε εκτός λειτουργίας και η συνεννόηση μεταξύ γέφυρας μηχανοστασίου διακόπηκε. Διαπιστώθηκε ότι όλα τα οχήματα είχαν μετακινηθεί προς την δεξιά πλευρά του χώρου οχημάτων αφήνοντας προς την αριστερή πλευρά ενα διάδρομο πλάτους 2,5 εώς 3 μέτρα ελεύθερο καθ’ολο το μήκος του. Η κλίση δεν αποκαταστάθηκε ενώ το σκάθος διακυβερνούμενο με το χειροκίνητο αντέστεψε την πορεία του κατευθυνόμενο προς τις ακτές της Πελοποννήσου. Το πλοίο πλέον εκινείτο με μια μηχανή και είχε φτάσει τις ακτές της Ηλείας σε απόσταση ένα μέχρι ενάμισι μίλι, όταν ο πλοίαρχος εξέπεμψε το σήμα κινδύνου περί ώρα 17.06. Συνεργάστηκαν αμέσως οι Λιμενικές Αρχές Ζακύνθου και Κυλλήνης.
Ώρα 17.15 αποπλέει από την Ζάκυνθο το Ε/Γ-Ο/Γ ΠΡΩΤΕΥΣ με επιβαίνοντα και το Λιμενάρχη, αλλά περί τα 7 μίλια έξω από το λιμάνι ενημερώνει όλους τους εμπλεκόμενους ότι λόγω καιρού αδυνατεί να συνεχίσει και επιστρέφει στη Ζάκυνθο. Στις 17.25 αποπλέει από την Κυλλήνη το Ε/Γ-Ο/Γ ΔΗΛΟΣ, που καταπλέει στην περιοχή μισή ώρα αργότερα και διαπιστώνει μεγάλη κλίση του ΖΑΚΥΝΘΟΣ και ότι είχε αρχίσει η εγκατάλειψή του. Στο ΖΑΚΥΝΘΟΣ ο πλοίαρχός του έδωσε εντολή να ποντιστούν και οι δύο άγκυρες και κράτησε τις μηχανές, ενώ βλέποντας το ΔΗΛΟΣ να πλησιάζει δίνει εντολή προετοιμασίας για εγκατάλειψη του σκάφους. Καθελκύστηκαν οι σωσίβιες σχεδίες ε΄νω οι σωσίβιες λέμβοι λόγω της κλίσης ήταν αδύνατο να καθελκυστούν. Η εγκατάλειψη του σκάφους ήταν επιτυχής και στο σκάφος παρέμειναν ο Πλοίαρχος και ο Α’ Μηχανικός, ενώ η κλίση του είχε φτάσει τις 45 μοίρες ελπίζοντας ότι το πλοίο θα φτάσει στα αβαθή. Ώρα 18.30 φτάνει και το αλιευτικό ΠΑΝΑΓΙΑ ΦΑΝΕΡΩΜΕΝΗ για συνδρομή στο έργο της περισυλλογής των ναυαγών, ενώ η περιοχή φωτίζεται από φωτιστικές βόμβες αεροπλάνου που συμμετέχει στην επιχείρηση διάσωσης. Περισυλλέγησαν όλοι εκτός από τον οδηγό Αλέξ. Μπεκύρο. Περί ώρα 19.30 έγινε μεγάλη έκρηξη στο χώρο του γκαράζ του πλοίου ενώ ο Πλοίαρχος και Α’ Μηχανικός φορώντας τα σωσίβιά τους ρίχτηκαν στη θάλασσα. Επακολούθησαν και άλλες εκρήξεις και φλόγες γέμισαν το χώρο οχημάτων που έβγαιναν από την καταπέλτη. Από τις εκρήξεις δημιουργήθηκαν ρήγματα με αποτέλεσμα το πλοίο να ανατραπεί μέσα σε ελάχιστο χρόνο, σε στίγμα 37-55-55′ Βόρειο και 21-06-26′ Ανατολίκο, σε απόσταση 800 μέτρων από την έναντι ακτή και 1,3 μίλια από τον φάρο της Καυκαλίδας σε βάθος 43 μέτρων. Τον Πλοίαρχο και τον Α’ Μηχανικό περισυνέλεξε το αλιευτικό ΧΡΗΣΤΟΣ. Την επόμενη ημέρα βρέθηκε το πτώμα του Αλέξ. Μπεκύρου στην περιοχή της Κυλλήνης και ο θάνατός του οφειλόταν σε πνιγμό.
Πηγή Χρήστος Ντούνης Τα ναυάγεια στις ελληνικές θάλασσες 1951-2000 Τόμος β
Ναυπηγήθηκε το 1979 ώς Τζιοκόντα στην Κυνόσσουρα. Ήταν 87,33 ολ. κήκος, 13,50 μεγ. πλάτος και 4,20 βύθισμα. Είχε 2 μηχανές οκτακύλισνδρες MWM (τί άλλο, όλα τα ελληνικά ποστάλια που κατασκευάστικαν τότε MWM είχαν!) και μπορούσε να μεταφέρει 520 επιβάτες. Σε ηλικία 2 ετών αγοράστηκε απο τους Ζακυνθηνούς στην νεοσύστατη ΑΝΕΖ και δρομολογήθηκε στην γραμμή Κυλήνη – Ζάκυνθος. Στης 28 Δεκεμβρίου του 1989 όμως κατα την μεταφορά βυτιοφόρων, κάποιο φορτηγό έπειτα από διαρροή εκρύγθηκε με αποτέλεσμα το πλοίο να ανοίξει κυριολεκτικά στα 2 και να βυθιστεί γρήγορα.Εκείνη την ημέρα το πλοιο με πλοίαρχο τον Σάββα Ξενόφου φόρτωσε 15 βυτία, τους οδηγούς τους και ένα συνοδηγό.Σύμφωνα με την ΕΜΥ στην περιοχή έπνεαν 5-6 μποφώρ και τοπικά 7, όμως οι συνθήκες ήταν στην πραγματικότητα χειρότερες.Στην πορεία του προς τη Ζάκυνθο συνάντησε κακοκαιρία η οποία και προφανώς προκάλεσε τη μετατόπιση των φορτηγών προς τη δεξιά πλευρά του πλοίου. Επίσης τόσο το ηλεκτρικό όσο και το υδραυλικό πηδάλιο τέθηκε εκτός λειτουργίας και το πλοίο ανέστρεψε πορεία με χειροκίνητη χρήση του πηδαλίου.
Το σήμα SOS στάλθηκε στις 17.06 και ενώ το πλοίο απείχε 1 μίλη από τις ακτές της Ηλείας και κινείτο με τη μία μόνο μηχανή.Το ΠΡΩΤΕΥΣ που έσπευσε από τη Ζάκυνθο αναγκάστηκε να επιστρέψει λόγω του καιρού.
Το ΔΗΛΟΣ απέπλευσε στις 17.25 από τη Κυλλήνη και προσέγγισε το ΖΑΚΥΝΘΟΣ μισή ώρα αργότερα και διαπίστωσε οτι έχει πάρει μεγάλη κλίση και οτι εγκαταλείπεται.
Το πλήρωμα και οι επιβάτες το εγκατέλειψαν με τις σχεδίες καθώς λόγω τις κλίσης οι λέμβοι δεν μπορούσαν να κατέβουν. Ο πλοίαρχος και ο Α’ μηχανικός έμειναν στο καράβι που είχε τώρα κλίση 45 μοιρών ελπίζοντας πως θα φτάσει στα αβαθή. Τη διάσωση συνέδραμαν τουλάχιστον και τα αλιευτικά Παναγία Φανερωμένη και Χρήστος.
Στις 19.30 έγινε η έκρηξη στο γκαράζ και οι δύο ναυτικοί έπεσαν με σωσίβια στη θάλασσα. Ακολούθησαν και άλλες εκρήξεις με αποτέλεσμα το πλοίο να ανατραπεί και να βυθιστεί 800 μέτρα από την ακτή στα 45 μέτρα βάθος.
Ευχαριστούμε το www.nautilia.gr για τις φωτογραφίες του πλοίου