Ναυάγιο Φ/Γ ΔΥΣΤΟΣ

Φορτηγό πλοίο μεταφοράς τσιμέντου χύδην, ΔΥΣΤΟΣ (πρ.MINA ENTREGO),νηολογίου Πειραιώς 8204, με ΔΔΣ.SYXR
ολικ.χωρητ. 4045 κόρων και καθ. 2205 κόρων, μήκους 100 μέτρων, μεταφορικής ικανότητας 5.700 τόνων,ναυπηγήσεως του 1972 στα ναυπηγεία S.A.JULIANA CONSTRUCTOR A. GIJONESA της Ισπανίας, έφερε δύο κύτη, κινούμενο με μηχανή MEK STORK-WERKSPOOR S.A. 4600 BHP, ιδιοκτησίας της εταιρείας ΔΥΣΤΟς ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ του ομιλου ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ. Το πλοίο με πλοίαρχο τον Ιω. Τσιτσιρίκη και συνολικό πλήρωμα 21 ανδρών, είχε αποπλεύσει από τις εγκαταστάσεις ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ του Βόλου περί ώρα 14.00 της 26ης Δεκεμβρίου 1996 έμφορτο με 5.300 τόνους τσιμέντο, κατευθυνόμενο για τον Πειραιά-Δραπετσώνα για εκφόρτωση. Μετά τετράωρο πλού (περί ώρα 18.00) αντιμετώπισε δυσμενές καιρικές συνθήκες για αυτό και ακγυροβόλησε σε υπήνεμο όρμο των νοτίων ακτών της Σκιάθου. Από την Σκίαθο απέπλευσε τις απογευματινές ώρες της 28ης Δεκεμβρίου 1996. Σύμφωνα με τα μετερεολογικά δελτία της περιοχής για την ημέρα του απόπλου (28/12/96) οι καιρικές συνθήκες ήσαν βορειοανατολικοί άνεμοι θυελλώδεις και η θάλασσα τρικυμιώδεις. Η τελευταία επικοινωνία με το ΔΥΣΤΟΣ ήταν περί ώρα 20.00 της 28/12/96 που ο πλοίαρχός του μίλησε με τον πλοίαρχο το Μ/Σ ΛΕΝΑ, που βρισκόταν αγκυροβολυμένο στη Λυνάρια της Σκύρου. Από τη συνομιλία δεν προέκυψε ότι το ΔΥΣΤΟΣ αντιμετώπιζε κάποιο πρόβλημα. Το πιθανότερο το ΔΥΣΤΟΣ να ανατράπηκε πλέοντας βορειοανατολικά των ακτών της Κύμης περί ώρα 20.15 εως 20.50. Η ανατροπή πρέπει να ήταν σχεδόν άμεση χώρις να υπάρξει χρόνος αντίδρασης των επιβαινόντων, πλην του διασωθέντος Χρήστου  Αναγνώστου που περισυλλέχτηκε περί ώρα 05.15 της 29/12/96 από το αλιευτικό ΣΑΡΩΝΙΚΟΣ περί τα 3,5 μίλια ανατολικά του κάβου της Κύμης. Μια περίπου ώρα αργότερα το αλιευτικό ΜΑΝΩΛΑΚΗΣ είχε εντοπίσει το ΔΥΣΤΟΣ ανεστραμμένο με την τρόπιδα προς τα άνω, σε θέση περί τα 3 μίλια ανοιχτά του ακρωτηρίου της Κύμης. Στη συνέχεια οι προσπάθειες για εντοπισμό επιζώντων ναυαγών, τόσο στην επιφάνεια της θάλασσας όσο και μέσα στο πλοίο, που στο μεταξύ ρυμουλκήθηκε στην ακτή Μουρζερή της Κύμης, ουδέν απέδωσαν. Ανευρέθησαν μέσα στο πλοίο πνιγμένοι οι:

1.Ιωάννης Παναγ. ΤΣΙΤΣΙΡΙΚΗΣ, Πλοίαρχος, 1951, Βόλος
2.Ευστάθιος Παναγ. ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ, Ανθ/ρχος, 1965, Προμύρι
3.Μηνάς Νικολ. ΠΑΤΡΑΣ, Υποπ/ρχος, 1962, Νέα Ιωνία Βόλου
4.Ιωάννης Κων/νου ΤΣΑΛΟΣ, Ραδ/της, 1936, Έλαφα Ιωαννίνων
5.Δημήτριος Αγγελή ΖΥΓΟΥΡΗΣ, Ναύκληρος, 1936, Αργαλαστή
6.Λάμπρος Ευαγγ. ΤΣΙΡΓΗΣ, Ναύτης , 1960, Τρίκερι
7.Γρηγόριος Γεωργ. ΛΑΚΙΩΤΗΣ, Ναύτης, 1966, Βόλος
8.Σωτήριος Θεοδ. ΒΑΛΒΗΣ, Α’ Μηχανικός, 1947, Πειραιάς
9.Αναστάσιος Δημητρ. ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΟΓΛΟΥ, Β’ Μηχανικός, 1947, Νέο Φάληρο
10.Γεώργιος Ευαγγ. ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ, Γ’ Μηχανικός, 1949, Κλήμα Μαγνησίας
11.Γεώργιος Βασιλ. ΡΑΧΙΩΤΗΣ, Ηλεκτρολόγος, 1951, Πειραιάς
12.Νικήτας Αθαν. ΚΥΠΡΑΙΟΣ, Λιπαντής, 1955, Δραπετσώνα
13.Γεώργιος Κων/νου ΜΑΣΤΟΡΑΚΗΣ, Μάγειρας, 1945, Σαπουναίικα Αρκαδίας
14.Γεώργιος Ελευθ. ΤΖΟΝΕΥΡΑΚΗΣ, Βοηθ. Θαλ/λου, 1955, Ρεθυμνο
15.Ιωάννα ΒΑΛΒΗ, σύζυγος Α’ Μηχανικού, 1953, Αθήνα
16.Μαρία ΒΑΛΒΗ, κόρη Α’ Μηχανικού, 1985, Αθήνα
17.Δήμητρα ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΟΓΛΟΥ, σύζυγος Β’ Μηχανικού, 1955, Αθήνα

Βρέθηκε πνιγμένος μετά απο πολλές ημέρες σε άλλη περιοχή ο Γ’ Μηχανικός Νικόλαος Ιωάν. ΧΑΛΕΒΑΣ, γεννηθείς το 1948 στην Τσαγγαράδα, ενώ δεν βρέθηκαν οι:
α)Αθανάσιος Τρύφωνα ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, Ναύτης, 1959, Βόλος
β)Παναγιώτης Βασιλ. ΑΡΜΑΜΕΝΤΟΣ, Λιπαντής, 1945, Σκίαθος

Πηγή Χρήστος Ντούνης Τα ναυάγεια στις ελληνικές θάλασσες. Τόμος β.

Το ναυάγιο

Το ναυάγιο  Δύστος  βρίσκεται σε αμμώδη βυθο με δεξιά κλίση 90 μοιρών.
Η διαμήκης γραμμή του σκάφους, πρύμνη-πλώρη, έχει κατεύθυνση νοτιοανατολική  με μέγιστο βάθος 40μ και ελάχιστο 26μ περίπου.Απόλυτα διακριτή είναι η πεντάφτερη προπέλα  και το πηδάλιό του με δεξιά κλίση.
Στη περιοχή της πλώρης υπάρχει  εγκάρσιο ρήγμα από τα ρέλια του βαποριού μέχρι την ίσαλο γραμμή,ίσως και βαθύτερα.
Επίσης το ναυάγιο  Δύστος  είναι καλυμμένο εξ ολοκλήρου από  αποικία με  θαλάσσιους οργανισμούς (φυτά),οπου  ζεί μεγάλη ποικιλία από ψάρια. Οι  άγκυρες βρίσκονται  στις θέσεις τους (όκια). Ακόμα και σήμερα μετά από 21 χρόνια διακρίνονται οι κάβοι στην αριστερή μάσκα του πλοίου.