Ναυάγιο S/S Clan Cumming
Η εταιρεία Clan Line ιδρύθηκε το 1877 στο Λίβερπουλ με την ονομασία C. W. Cayzer & Company δραστηριοποιούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο έως την Ινδία.Μετονομάστηκε σε Cayzer, Irvine & Company το 1878 όταν ο William Irvine έγινε μέλος της. Το 1881 δημιουργήθηκε η Ένωση Ατμόπλοιων Clan Line και μετά την προσχώρηση ενός επιφανούς επιχειρηματία της Γλασκόβης, η εταιρεία μεταφέρθηκε στη Γλασκόβη. Τα κεντρικά γραφεία της Clan Line βρίσκονταν στην οδό Hope Street 109. Κατασκευάστηκαν καινούρια πλοία τα οποία τα διαχειριζόταν ο Cayzer Irvine ο οποίος είχε την ιδιοκτησία των έξι αρχικών πλοίων της Clan. To 1890, το όνομα της εταιρείας έγινε The Clan Line of Steamers Limited με τον Cayzer να κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο των μετοχών. Η εταιρεία αγόρασε την Persian Gulf Steam Ship το 1894 και το στόλο της που αποτελούνταν από τέσσερα πλοία. Η τιμή του εισιτηρίου εκείνη την εποχή από το Λίβερπουλ στο Μαδράς ή την Καλκούτα ήταν 45 λίρες για Α’ θέση και 30 λίρες για Β’ θέση.Η εταιρεία ονομάστηκε Cayzer, Irvine & Company, Limited το 1907, ενώ το 1918 απέκτησε και τα περιουσιακά στοιχεία της Scottish Shire Line. Την ίδια χρονιά απέκτησε επίσης τη Houston Line, τη British και τη South American Steam Navigation Company. Ωστόσο, και οι τρεις αυτές εταιρείες διατήρησαν το δικό τους σύστημα για την ονομασία των πλοίων, για τα χρώματα και τα εμβλήματα.Το 1956, η Clan μαζί με την Union-Castle groups (συμπεριλαμβανομένης της King Line και Bullard King & Company) συγχωνεύτηκαν και σχημάτισαν την British & Commonwealth Shipping Limited, ενώ πραγματοποιήθηκαν πολλές μετακινήσεις μεταξύ των εταιρειών που ανήκαν στην αλυσίδα μετά από αυτή την ημερομηνία. Η θυγατρική εταιρεία Springbok Shipping που είχε έδρα στη Νότια Αφρική δημιουργήθηκε το 1959 για να εξυπηρετεί υπηρεσίες της Νότιας Αφρικής, ενώ πολλά πλοία της Clan μεταφέρθηκαν στην καινούρια εταιρεία η οποία το 1961 έγινε μέλος της Safmarine Hector Whaling και εντάχθηκε στην αλυσίδα της το 1962. Το 1981, η Clan σταμάτησε τη λειτουργία της αλλά η Cayzer Irvine συνέχισε τη διαχείριση πλοίων μέχρι το 1987, συμπεριλαμβάνοντας και την Stirling Universal από το 1981-1987. Όταν η Cayzer πούλησε τη British & Commonwealth Shipping, άλλαξε το όνομά της σε C I Shipping Limited και διαχειριζόταν τη Stirling Universal για ένα ακόμη χρόνο πριν από την πώλησή της στο Ιράν το 1988.
Το 1941 κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, η Κεντρική Τράπεζα της Τουρκίας παρήγγειλε το πλοίο μέσω ενός σημειώματος αξίας 50 κουρούς από το βρετανικό τυπογραφείο Bradbury, Wilkinson & Co. Ltd στο New Malden στο Surrey (προάστιο στα νοτιοδυτικά του Λονδίνου). Η καινούρια παρτίδα φορτώθηκε στο βρετανικό ατμόπλοιο “Clan Cumming”. Το “Clan Cumming” έφτασε στο Γιβραλτάρ στις 06.01.1941 και συνέχισε μαζί με πολλά άλλα πλοία σε μια καλά προστατευμένη νηοπομπή προς τη Μάλτα και τον Πειραιά.
Βρετανικό φορτηγό CLAN CUMMING,διπλέλικο,νηολογίου Glasgow 165924,ολικ.χωρητ.7264 και καθ.3676 κόρων,μήκους 464 ποδών.Το πλοίο καθελκύστηκε στις 18.10.1937 και ολοκληρώθηκε η ναυπήγησή του το 1938 στα ναυπηγεία CREENOCK DOCKYARD CO.LTD του GREENOCK της Σκωτίας, (εργοτάξιο 430)πλοιοκτησίας της CLAN LINES STEAMSIHI CO.Το πλοίο εκινείτο με ατμοστρόβιλους συνολικής ιπποδύναμης 1370 NHP.
Το τέλος του CLAN CUMMING
Στις 19.01.1941 υπέστη ζημίες από τορπίλη έξω από τον Πειραιά αλλά κατάφερε να φτάσει στο λιμάνι.
Το πλοίο τη 15η Απριλίου 1941,αποπλέοντας από τον Πειραιά για την Αλεξάνδρεια κενό φορτίου, προσέκρουσε σε νάρκη και βυθίστηκε χωρίς να υπάρξουν θύματα.
Πηγές: Τα ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες 1900-1950.Τόμος Α. Χρήστος Ντούνης.
Διαδύκτιο.
Το ναυάγιο σήμερα
Το καράβι ειναι πεσμένο με την αριστερή πλευρά του σε γωνία 90 μοιρών.Βρίσκεται στο άξονα βορά η πλώρη και νότο η πρύμνη.Παρατηρήθηκε μεγάλο ρήγμα στην πρύμη του (πάνω απο της προπέλες).Είναι καλυμμένο με βένθος και υπάρχουν κατάλοιπα απο αλιευτικά εργαλεία.Η ορατότητα μέχρι τα 90μ, (δεξια προπέλα),παραμένει εξαιρετική σε σχέση με το σημείο που βρίσκεται το ναυάγιο.Κάτω απο αυτό το βάθος μέχρι τον πυθμένα 95μ επικρατούν σχεδόν πάντα πολύ θολά νερά που περιορίζουν πολύ την ορατότητα.
Μέγιστο βάθος 95μ και ελάχιστο 74μ.Κατάπρυμα υπάρχει ακόμα το πυροβόλο που κοιτούσε τον ουρανό την ώρα που βούλιαζε.Τα κρένια του (γερανοί) βρίσκονται πανω στον κορμό του καραβιού παρόλο που είναι παράλληλα με τον βυθό.Το ξύλο του πρυμνιαίου καταστρώματος βρίσκεται σε αρίστη κατάσταση παρόλο που εχουν περάσει 71 χρόνια απο την βυθισή του