Ναυάγιο Ε/Γ ΑΤΛΑΝΤΙΣ

Επιβατηγό τουριστικο ΑΤΛΑΝΤΙΣ,νηολογίου Θεσσαλονίκης 1433,ολικ.χωρητ.178 κόρων και καθ. 123 κόρων,μήκους 34 μέτρων, ναυπηγήσεως στην Αγγλία, το 1944,ξύλινο (πρώην ακταιωρός του Π.Ν.)κινούμενο με δύο μηχανές MERCEDES 250 BHP η κάθεμία και ήταν πλοιοκτησίας της ναυτικής εταιρείας ΙΟΝΙΑΝ ΣΗ ΚΡΟΥΙΖΕΣ,εκπροσωπούμενη από τον Ιωάννη Στεφάνου Ματζαβίνο.Το σκάφος βρισκόταν παροπλισμένο στη Χαλκίδα από το 1992 και το 1996 αποφασίστηκε να πλεύση ρυμουλκούμενο στον Πειραιά.Το σκάφος πράγματι περί ώρα 20.35 της 15ης Οκτωβρίου 1996 απέπλευσε ρυμουλκούμενο από το ρυμουλκό ΜΠΟΥΚΟΥ Α.,νηολογίου Χαλκίδας 24,με προορισμό τον Πειραιά.Η καταλληλότητα ρυμουλκού και ρυμουλκούμενου για τη διενέργεια της ρυμούλκησης είχε διαπιστωθεί προηγουμένως από επιθεωρητή που είχε εκδώσει σχετική βεβαίωση καταλληλότητας.Το ταξίδι συνεχιζόταν κανονικά μέχρι ώρα 02.30 της επομένης 16/10/96,που το πλοίο έπλεε με ήρεμη θάλασσα σε απόσταση ενός μιλίου από την βραχονησίδα Δίψα του νότιου Ευβοικού.Τότε παρατηρήθηκε αυξανόμενη κλίση στο ρυμουλκούμενο σκάφος,που μέσα σε 15 λεπτά της ώρας βυθίστηκε ολοσχερώς σε στίγμα 38-05-08 Βόρειο και 24-06-00 Ανατολικό.Η βύθιση αποδόθηκε στο γεγονός ότι ο κυβερνήτης του ρυμουλκού έπλεε με μεγαλύτερη ταχύτητα από αυτήν που καθόριζαν οι τεθείσες προυποθέσεις ασφαλούς ρυμούλκησης,με αποτέλεσμα την εισροή υδάτων στο σκάφος ΑΤΛΑΝΤΙΣ που ήταν παρήλικο (52 ετων) και παραπλισμένο για 4 χρόνια.

ΚΟΜΟΤΗΝΗ Α/Κ-864   1945-1952
Πρώην ΝΙΣΥΡΟΣ Α/Κ 864,πρώην βρετανικό M/L 864 Ακταιωρός τύπου Fairmille B
Διαστάσεις:34,1/5,5/2,75 μέτρα.
Εκτόπισμα:65 τόνοι.
Πρόωση:βενζινικινητήρας 1200hp,διπλέλικο.
Ταχύτητα:18 κόμβοι.
Οπλισμός:1 πυροβόλο 40 χιλ.,2 πυροβόλα 20 χιλ.,4 πολυβόλα.
Μία από τις δεκαπέντε ξύλινες ακταιωρούς (ΔΟΛΙΑΝΑ,ΔΟΜΟΚΟΣ,ΔΑΞΑΤΟΝ,ΔΡΑΜΑ,ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ,ΚΑΡΠΑΘΟΣ,ΚΑΡΠΕΝΗΣΙ,ΚΑΣΟΣ,ΚΑΣΤΕΛΟΡΙΖΟΝ,ΚΩΣ,ΝΙΣΥΡΟΣ,
ΤΗΛΟΣ,ΤΣΑΤΑΛΤΖΑ,ΧΑΛΚΗ) που παραχωρήθηκαν από το βρετανικό ναυτικό με δανεισμό το 1945.Είχε τη δυνατότητα να εκτελεί
και παράκτιο αλιεία αγκυροβολημένων ναρκών.Αρχικά ονομαζόταν ΝΙΣΥΡΟΣ.Χρησιμοποιήθηκε,πολλά χρόνια,ως βασιλική άκατος.Επεστρέφη το 1951-52.

Πηγές: Τα ναυάγια στις ελληνικές θάλασσες 1951-2000. Τόμος β Χρήστος Ντούνης.
Τα πλοία του πολεμικού ναυτικού 1829-1999.Κ.Παίζη-Παραδέλη.

Το ναυάγιο στέκεται στον άξονα βορά/νότο (πρύμη βοράς πλώρη νότος).Μέγιστο βάθος -52μ ελάχιστο -46μ.Η πλώρη του είναι διαλυμένη όπως και η γέφυρα.Το σκάφος ακουμπάει στο βυθό με ελαφρια δεξιά κλήση,υπάρχουν ρήγματα σε όλα του τα σημεία.Οποιαδήποτε ξύλινη υπερκατασκευη υπήρχε έχει καταρρεύσει.