MV ΕΛΠΙΔΑ (πρώην Dimitrios F., πρώην LITSA K.II, πρώην CRYSANTHI Ι, πρώην HECATE)
-
Νυχτερινή φωτογραφία από το πλοίο εν ώρα φόρτωσης με την παλιά του ονομασία. (Kostas Chalas Marine Traffic.com) -
To Elpida στο καρνάγιο, καθαρίζεται και προετοιμάζεται για τη βύθιση του στη Λάρνακα. (bluethunderdiving) -
Το πλοίο με την παλιά του ονομασία αγκυροβολημένο αρόδου (Kostas Chalas Marine Traffic.com) -
Το πλοίο με την παλιά του ονομασία, δεμένο σε λιμάνι κυκλαδίτικου νησιού (Wolf Endres Marine Traffic.com) -
To πλοίο πάνω από την τελική θέση βύθισης, υποβοηθούμενο από τον πλωτό γερανό. (bluethunderdiving) -
Εικόνα των ωστηρίων του diesel κινητήρα στο προσβάσιμο μηχανοστάσιο. (Grafas Diving) -
Το ανοξείδωτο τιμόνι που τοποθετήθηκε ώστε να εντυπωσιάζει τους δύτες κατά την είσοδο στη γέφυρα. (Grafas Diving) -
Η όψη της γέφυρας του ΕΛΠΙΔΑ ενώ κάτω από το δύτη, φαίνεται η πινακίδα που τοποθετήθηκε από τους συντελεστές του τεχνητού ναυαγίου με τα στοιχεία της βύθισης. (Grafas Diving) -
Εικόνα του άξονα και της προπέλας, και σε πρώτο επίπεδο, το στραβωμένο από τη βύθιση πηδάλιο και το κατεστραμμένο κουβούκλιο της προπέλας. (Grafas Diving) -
Κάτοψη της πρύμνης και μέρους της υπερκατασκευής του πλοίου. (Grafas Diving)
MV ΕΛΠΙΔΑ (πρώην Dimitrios F., πρώην LITSA K.II, πρώην CRYSANTHI Ι, πρώην HECATE)
Το ELPIDA (IMO: 6523224) είναι ένα πλοίο General Cargo που είχε ναυπηγηθεί το 1965 στα ναυπηγεία RANCKE SCHIFFSWERFT – HAMBURG, GERMANY υπό ελληνική σημαία με ιδιοκτήτη την TSARDAKAS SHIPPING και έδρα το λιμάνι του Βόλου.Η χωρητικοτητα του ήταν 1050 t (DWT) με βύθισμά 3.6 μέτρα. Το ολικό μήκος του (LOA) είναι 62.57 μέτρα και το πλάτος του είναι 10.29 μέτρα. Στις 9 Οκτωβρίου του 2017 έφτασε στο λιμάνι του Βασιλικού της Λάρνακας αφού απέπλευσε από την Αντίκυρα, ώστε να καθαριστεί και να απογυμνωθεί με σκοπό τη βύθιση του για τη δημιουργία τεχνητού υφάλου και καταδυτικού προορισμού στην περιοχή Οροκλίνη. Τελευταίος ιδιοκτήτης ήταν η εταιρεία Plefsis shipping Co του Βόλου.
Η βύθιση
Το πλοίο αγοράστηκε από την ΕΤΑΠ Λάρνακας με τη βοήθεια χορηγιών ώστε να βυθιστεί σε βάθος 30 μέτρων. Η περιοχή έχει μελετηθεί και παρουσιάζει σχετικά περιορισμένους φυσικούς υφάλους και άλλα ενδιαιτήματα, αναμένεται ότι θα συμβάλει σημαντικά στη δημιουργία καταφυγίων, χώρων ανάπτυξης και διατροφής για πολλά είδη θαλάσσιας χλωρίδας και πανίδας και κυρίως για τα ψάρια, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην προστασία και ανάπτυξη της βιοποικιλότητας στην περιοχή. Το πλοίο ξεκίνησε να βάζει νερά από τη δεξιά του πλευρά, δημιουργώντας ανησυχία στους εκπροσώπους του τύπου πως δε θα καταλήξει στο βυθό με τον ιδανικό τρόπο, μια ανησυχία που τελικά αποδείχθηκε λανθασμένη, καθώς όταν το νερό άρχισε να πλημμυρίζει την πρύμνη, το πλοίο σήκωσε την πλώρη στον αέρα, ίσιωσε και σε μερικά δευτερόλεπτα χάθηκε στην μόνιμη του θέση, με το μέγιστο βάθος τα 30 μέτρα και ελάχιστο τα 12, ενώ η πλώρη έχει νοτιοανατολική διεύθυνση.
Το ναυάγιο.
Το πλοίο αποτελεί πλέον ένα πολύ δημοφιλή προορισμό για κάθε επίπεδο αυτοδύτη που επισκέπτεται τη Λάρνακα. Στη περιοχή δεν υπάρχουν ρεύματα και γενικά η ορατότητα κυμαίνεται στα 30 μέτρα. Στην επιφάνεια πάνω από το ναυάγιο υπάρχουν μόνιμα αγκυροβόλια, το καθένα για το κάθε καταδυτικό που δραστηριοποιείται στην περιοχή με αποτέλεσμα την εύκολη πρόσβαση των δυτών στο ναυάγιο. Όλοι οι χώροι του πλοίου είναι επισκέψιμοι ενώ έχουν αφαιρεθεί πόρτες, τζάμια και κάθε άλλο πιθανό εμπόδιο. Η κατάδυση μπορεί να διαρκέσει εύκολα μία ώρα, λόγω του μικρού βάθους και των πολλών σημείων επίσκεψης. Ο άξονας και η προπέλα είναι σχεδόν άθικτα, αντίθετα το πηδάλιο και το κουβούκλιο που προστάτευε την προπέλα κακοποιήθηκαν κατά τη βύθιση.
Κείμενο: Γιάννης Λιαρδάκης
Πηγές:
https://larnakaregion.com/elpida-wreck
Insurance Marine news: Marine Accident round-up 2017
Alpha News Live (άρθρο Μιχάλη Κυβιδιώτη 07-12-2019)
Marine Traffic