Ναυάγιο ΜΑΣΤΡΟΠΕΤΡΟΣ, πρ.ΣΟΥλΗ Η, πρ.VALLE DE OROZCO
Στις 2 Ιουλίου 2016 η ομάδα του Αντώνη Γράφα πραγματοποίησε καταδύσεις στο ναυάγιο του φορτηγού πλοίου ΜΑΣΤΡΟΠΕΤΡΟΣ το οποίο βρίσκεται βυθισμένο κοντά στις βραχονησίδες Γαυρονήσια νότια του Γαυρίου (βορειοδυτική Άνδρος).
Το ΜΑΣΤΡΟΠΕΤΡΟΣ κατασκευάστηκε ως VALLE DE OROZCO στο ναυπηγείο Tomas Ruiz de Velasco, Bilbao, Ισπανία, με αριθμό κατασκευής 98. Το πλοίο καθελκύστηκε στις 7 Σεπτεμβρίου 1967 και αποπερατώθηκε τον Απρίλιο του 1968. Ανάδοχος εταιρεία ήταν η Vasco-Madrileña de Navegación, με έδρα της το Bilbao, στην κατοχή της οποίας παρέμεινε το πλοίο έως το έτος 1981.
Τα κύρια τεχνικά χαρακτηριστικά του πλοίου ήταν:
Τύπος πλοίου: Φορτηγό
Διεθνές Διακριτικό Σήμα: SX 2813
Νηολόγιο: Πειραιάς 10250
Μέγεθος (ΚΟΧ): 2.203
Μέγεθος (ΚΚΧ): 1.253
Χωρητικότητα εκτοπίσματος (DWT): 3.890
Μήκος (μ): 87,7
Πλάτος (μ): 13
Πρόωση: Μηχανή εσωτερικής καύσης
Ισχύς: 2700 ΒΗΡ
Προπέλες: 1
Ενδεικτική ταχύτητα (κμβ): 13
Το έτος 1981 το πλοίο αγοράστηκε από την κυπριακή ναυτιλιακή εταιρεία ERINOS Navigation Company Limited, με έδρα της την Λεμεσό, και μετονομάσθηκε σε SOULA H.. Το 1994 πουλήθηκε στην ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Πέτρος, με έδρα της τον Πειραιά, και μετονομάστηκε σε ΜΑΣΤΡΟΠΕΤΡΟΣ.
Στις 13 Ιουλίου 1999 το ΜΑΣΤΡΟΠΕΤΡΟΣ αναχώρησε έμφορτο με 3.700 τόνους γυψόχωμα από το Αλτσί της Σητείας (Κρήτη) με προορισμό τον Βόλο. Κατά την διάρκεια του ταξιδιού και ενώ οι καιρικές συνθήκες ήταν ιδιαίτερα δυσμενείς, παρουσιάστηκε πρόβλημα στην μηχανή με αποτέλεσμα το πλοίο να αναζητήσει καταφύγιο πλησίον του λιμένα Γαυρίου, στην βορειοδυτική Άνδρο, και συγκεκριμένα στην περιοχή μεταξύ των βραχονησίδων «Γαυρονήσια» και άκρας «Κουρούνι» όπου αγκυροβόλησε στις 17:20 της 14.07.1999. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας και κατά την διάρκεια εκτέλεσης χειρισμών με σκοπό την αγκυροβολία, και κατ’ επέκταση την επισκευή του μηχανικού προβλήματος του πλοίου, το ΜΑΣΤΡΟΠΕΤΡΟΣ προσέκρουσε στα αβαθή της πλησίον βρισκόμενης υφάλου «Βουβή» με αποτέλεσμα την εισροή υδάτων και στην συνέχεια την εγκατάλειψη του πλοίου λόγω του επικείμενου κινδύνου βύθισης. Στις 14:00 της 21.07.1999 το ΜΑΣΤΡΟΠΕΤΡΟΣ βυθίστηκε στην συγκεκριμένη περιοχή όπου και βρίσκεται μέχρι σήμερα.
Ο νοητός άξονας του ναυαγίου έχει κατεύθυνση βορειοδυτική, 270 περίπου μοιρών. Το ναυάγιο βρίσκεται σε μέγιστο βάθος 26 μέτρων και το πρωραίο τμήμα του έχει υποστεί σχετικά μεγάλες καταστροφές και φθορά. Το πρυμναίο τμήμα του ναυαγίου βρίσκεται επικαθήμενο με την δεξιά πλευρά στον βυθό. Η προπέλα και η πρυμναία υπερκατασκευή βρίσκονται σε καλή κατάσταση ενώ το υπόλοιπο τμήμα έχει διαλυθεί και μεγάλα κομμάτια του βρίσκονται ορατά στον βυθό καθ΄ όλο το μήκος του ναυαγίου.
DG