Junkers Ju 52 (Μεταγωγικό Αεροσκάφος)

Ιστορικές Πληροφορίες και Ταυτοποίηση JU 52

Αν και η πρώτη ομάδα που καταδύθηκε στο εν λόγω ναυάγιο το 2009 ανακάλυψε μια πλακέτα στην οποία όμως δεν βρήκε καταχωρημένα τα στοιχεία της ταυτότητας του αεροσκάφους, είτε επειδή αυτά είχαν σβήσει λόγω της παραμονής του αεροπλάνου στο νερό, είτε λόγω της ηλεκτρόλυσης, οι κύριες και καταλυτικές πληροφορίες ήρθαν από αλλού και τελείως αναπάντεχα. Η ταυτότητα της «Θείας Γιού» της Κέας (το όνομα προέρχεται από το Tante Ju, γερμανικό χαϊδευτικό όνομα, που είχαν δώσει οι Γερμανοί πιλότοι και αλεξιπτωτιστές στα Junkers 52) αποκαλύφθηκε μέσω της καταχώρησης ρουτίνας ενός διασωστικού γερμανικού αεροπλάνου, τύπου Dornier 24 (Werknummer 3214), το οποίο από τις 13 Αυγούστου του 1943 ανήκε στην γερμανική Μοίρα Θαλάσσιας Διάσωσης 7 (Seenotstaffel 7), με έδρα το Φάληρο.

Σύμφωνα με την καταχώρηση αυτή, το διασωστικό Dornier 24 στις 6 Σεπτεμβρίου του 1943, με πλήρωμα τους Leutnant Pfaffendorf, Oberfeldwebel Becker, Feldwebel Steinbock, Feldwebel Bohnke, Obergefreiter Rausch και Feldwebel Lind, έλαβε μέρος στην έρευνα και διάσωση ενός Junkers 52, με αριθμό κατασκευής (Werknummer) 6590, του I/TG 4, δηλαδή της Πρώτης Σμηναρχίας (I = Erste Gruppe) της Μεταγωγικής Πτέρυγας 4 (TG 4 = Transportgeschwader 4) το οποίο είχε έδρα του το Καλαμάκι στην περιοχή του Σαρωνικού. Το αεροπλάνο είχε χαθεί μετά από προσθαλάσσωση στα βορειοδυτικά της Κέας, λόγω προβλημάτων τροφοδοσίας των κινητήρων με καύσιμα. Από τους επιβαίνοντες, στο Junkers 52, ένας απωλέσθη και δυο τραυματίστηκαν, όλοι οι υπόλοιποι μεταφέρθηκαν σώοι στην Αθήνα. Με την πληροφορία αυτή δεν υπάρχει αμφιβολία ως προς την ταυτότητα του αεροπλάνου αυτού. Όχι μόνο η περιοχή αλλά και το γεγονός ότι οι έλικες του βυθισμένου αεροσκάφους είναι ανέπαφοι, συνηγορεί στην άποψη ότι κατά την προσθαλάσσωση του αεροσκάφους οι κινητήρες δεν λειτουργούσαν, γεγονός το οποίο θεωρείται σαν κύριο αίτιο της πτώσης του Ju 52, με τον αριθμό κατασκευής 6590. Το Transportgeschwader 4 (Μεταγωγική Πτέρυγα 4) ιδρύθηκε στις 4 Μαΐου του 1943 και αποτελείτο από τέσσερεις Σμηναρχίες (Gruppe I – IV). Διοικητής της Πτέρυγας (Geschwaderkommodor) ήταν ο Oberstleutnant Richard Kupschus και διοικητής της Πρώτης Σμηναρχίας (Gruppe I), στην οποία ανήκε το Junkers 52 της Κέας, ήταν ο Σμήναρχος (Major) Rüdiger Jakob με έδρα την Κηφισιά. Όλοι οι αξιωματικοί της Μοίρας Διοικήσεως Πτέρυγας (Geschwaderstab) έμεναν στο γνωστό ξενοδοχείο Cecil της Κηφισιάς. Οι Σμηναρχίες I και II (Gruppe I., II.) του Transportgeschwader 4, μαζί με το Geschwaderstab, διαλύθηκαν τον Οκτώβρη του 1944.

Το μεταγωγικό τρικινητήριο Junkers 52/3m της Κέας, όπως επακριβώς είναι ο συγκεκριμένος τύπος του αεροσκάφους, αντιπροσωπεύει έναν από τους πιο γνωστούς τύπους αεροπλάνων που παράχθηκαν μαζικά και υποστήριξαν τις επιχειρήσεις του γερμανικού στρατού κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Στον ελλαδικό χώρο ο τύπος αυτός χρησιμοποιήθηκε σε δυο μεγάλες πολεμικές επιχειρήσεις, στην μάχη της Κρήτης το 1941, και στην μάχη της Λέρου το 1943. Εκτός από την πρώτη μεγάλη πολεμική επιχείρηση στο Narwik της Νορβηγίας το 1940, όπου για πρώτη φορά ρίχθηκαν αλεξιπτωτιστές σε μεγάλη κλίμακα, οι μάχες της Κρήτης και της Λέρου ήταν οι μόνες επιχειρήσεις στις οποίες ρίχθηκαν επίσης Γερμανοί αλεξιπτωτιστές σε μεγάλη κλίμακα. Ειδικά η μάχη της Λέρου ήταν και η τελευταία επιχείρηση όπου χρησιμοποιήθηκε το επίλεκτο σώμα των Γερμανών αλεξιπτωτιστών, των Fallschirmjäger.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Τύπος: Μεταγωγικό αεροσκάφος
Πλήρωμα: Τρία άτομα (δύο πιλότοι και ένας ασυρματιστής)
Κατασκευαστής: Junkers
Μήκος: 18,90 μέτρα
Εκπέτασμα (μήκος από την άκρη του αριστερού έως την άκρη του δεξιού πτερυγίου): 29,25 μέτρα
Ύψος: 4,50 μέτρα
Επιφάνεια πτερύγων: 110,50 τετραγωνικά μέτρα
Βάρος (άδειο): 6.510 κιλά
Μέγιστο βάρος απογείωσης: 10.990 κιλά
Κινητήρες: Τρεις BMW 132 (εννέα κυλίνδρων)
Ισχύς: 660 PS έκαστος
Μέγιστη ταχύτητα: 290 χιλιόμετρα την ώρα
Αυτονομία: 1200 χιλιόμετρα
Μέγιστο ύψος: 6.300 μέτρα
Οπλισμός: Ένα πολυβόλο MG 15, των 7,92 χιλιοστών, με γεμιστήρες DT 15, των 75 σφαιρών, διπλού τυμπάνου (αεροσκάφος Κέας)
Μεταφορική ικανότητα: 18 πλήρως οπλισμένων στρατιωτών