CESSNA U206F
CESSNA U206F
Αρ. Νηολογίου N195GG
Ιστορικό της Πτήσης
Το αμφίβιο α/φος CESSNA U206F στις 17/11/2015 προσπάθησε ανεπιτυχώς να αποθαλασσωθεί από την περιοχή ανοιχτά του λιμένα της Ύδρας με προορισμό τα Μέγαρα, με αποτέλεσμα να υποστεί ζημιά ο δεξιός του πλωτήρας. Στη συνέχεια το α/φος ρυμουλκήθηκε από σκάφος του Λιμενικού Σώματος στον λιμένα της Ύδρας και από εκεί στον γειτονικό κόλπο Μανδράκι, όπου παρέμεινε στην στεριά για επισκευή και περαιτέρω έλεγχο. Μετά την επισκευή του και τους απαιτούμενους ελέγχους ώστε να καταστεί πλόιμο, αποφασίστηκε η εκτέλεση πτήσης στις 12/09/2016 με προορισμό την περιοχή των Αγίων Θεοδώρων Αττικής. Το α/φος στη συνέχεια θα παρέμενε σε ειδικό χώρο στάθμευσης σκαφών προκειμένου να γίνει επισκευή στο σύστημα προσγείωσης το οποίο παρουσίαζε εμφανή σημεία διάβρωσης, λόγω της παραμονής του για αρκετό χρονικό διάστημα πλησίον θαλασσίου περιβάλλοντος.
Πριν την αποθαλάσσωση, έγινε πλήρωση 150 lt καυσίμου στις δεξαμενές με την βοήθεια ειδικού χωνιού παρακράτησης υγρασίας και κατόπιν δειγματοληπτικός έλεγχος και αποστράγγιση χωρίς ευρήματα παρουσίας νερού εντός των δεξαμενών. Το καύσιμο είχε αποθηκευτεί σε δοχεία που βρίσκονταν σε αποθήκη στον λιμένα της Ύδρας. Στη συνέχεια έγινε έλεγχος λαδιού του κινητήρα, καθώς και έλεγχος των πλωτήρων για παρουσία θαλασσινού νερού εντός αυτών χωρίς ευρήματα. Μετά την κατάθεση σχεδίου πτήσης τηλεφωνικά από τον χειριστή και σε απόσταση περίπου τριών ναυτικών μιλίων από τον κόλπο Μανδράκι της Ύδρας, έγιναν επανειλημμένες ανεπιτυχείς προσπάθειες αποθαλάσσωσης βάση του εγχειριδίου του αεροσκάφος, καθότι το α/φος δεν μπορούσε να αποκτήσει την απαιτούμενη ταχύτητα για την αποθαλάσσωσή του. Την ώρα του ατυχήματος στην περιοχή επικρατούσαν πολύ ασθενείς έως ασθενείς δυτικοί άνεμοι, με ριπές σχεδόν μέτριες, ορατότητα μεγαλύτερη των 5 ναυτικών μιλίων και με λίγες νεφώσεις.
Μετά τις αποτυχημένες προσπάθειες αποθαλάσσωσης, το α/φος συνέχισε την πορεία του ως πλεούμενο μέχρι την θαλάσσια περιοχή Φωφλάκας Αγίου Γεωργίου-Μεθάνων. Ενώ έπλεε με ταχύτητα 5 ναυτικών μιλίων για άγνωστο λόγο αιφνιδίως ανασηκώθηκε πρώτα η δεξιά πλευρά και στην συνέχεια η αριστερή, με αποτέλεσμα να αναποδογυρίσει σύμφωνα με τις μαρτυρίες των επιβαινόντων έχοντας διανύσει συνολική απόσταση 42 Km από το σημείο αναχώρησης. Οι δύο επιβαίνοντες παρελήφθησαν από παραπλέοντα σκάφη και το αναποδογυρισμένο α/φος ρυμουλκήθηκε μέχρι τον λιμένα του Αγίου Γεωργίου. Εκεί ο χειριστής αγκυροβόλησε το α/φος στην προβλήτα του λιμανιού με δύο άγκυρες που του παρασχέθηκαν από τα αλιευτικά σκάφη. Επειδή όμως το βάθος της θάλασσας εντός του λιμένα ήταν μικρό και το α/φος ακουμπούσε στον πυθμένα, δεν μπορούσε να εισέλθει εντός αυτού για να προστατευτεί από τις καιρικές συνθήκες και έτσι αποφασίστηκε η εκ νέου ρυμούλκησή του στον λιμένα των Μεθάνων. Κατά την διάρκεια της ρυμούλκησης και σε απόσταση περίπου 1.5 ναυτικό μίλι από τον λιμένα των Μεθάνων, έσπασε το σκοινί ρυμούλκησης και το α/φος τελικά βυθίστηκε. Λόγω των θαλάσσιων ρευμάτων στην περιοχή, δεν κατέστη δυνατόν ο γρήγορος εντοπισμός του και τελικά βρέθηκε από αλιέα της περιοχής σε βάθος 45 m, έναν μήνα αργότερα.
Στοιχεία αεροσκάφους
Κατασκευαστής : CESSNA AIRCRAFT Co.
Τύπος : U206F
Αριθμός σειράς κατασκευής : U20602787
Έτος κατασκευής : 1975
Μέγιστη Μάζα Απογείωσης (MTOM) : 1.633 Kg
Σύνολο ωρών σκάφους από κατασκευής : 5.045 h
Σύνολο ωρών από τελευταία 100ωρη επιθ/ση : 24 h
Αριθμός Από/Προσθαλασσώσεων 12
Το α/φος Cessna 206 ανήκει στην κατηγορία των μονοκινητήριων α/φών, γενικής αεροπορίας, έξι θέσεων, με σταθερό σύστημα προσγείωσης. Βρίσκει εφαρμογή για εμπορική και προσωπική χρήση σε τομείς αεροφωτογράφισης, ελεύθερης πτώσης αλεξιπτωτιστών κ.α. Μπορεί να εξοπλιστεί με πλωτήρες για υδάτινο περιβάλλον, καθώς επίσης και με πέδιλα χιονιού.
Το Ναυάγιο
Το αεροσκάφος βρίσκεται αναποδογυρισμένο σε βάθος 41,5 μέτρων και διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση. Οι λεπίδες του έλικα, δεν παρουσιάζουν στρεβλώσεις και δεν υπάρχουν σοβαρές αλλοιώσεις στα κατασκευαστικά του χαρακτηριστικά, απόδειξη της ομαλής του βύθισης από την επιφάνεια της θάλασσας. Επίσης το πιλοτήριο είναι σε νοητό άξονα ΒΔ-ΝΑ 310ο. Υπάρχει ακόμα δεμένος ο κάβος ρυμούλκησης, στο στέλεχος μεταξύ των δύο πλωτήρων. Μέσα στο θάλαμο διακυβέρνησης υπήρχαν όλα τα αεροναυτιλιακά βοηθήματα του αερ/φους, όπως ακουστικό και μικρόφωνο ομιλίας, τσάντα πρώτων βοηθειών, ντοσιέ με σχέδιο πτήσης κ.α. Το ναυάγιο έχει σε προχωρημένο βαθμό, για το διάστημα που είναι βυθισμένο, καλυφθεί από βένθος και υδρόβια ζωή ενώ κατά την κατάδυση μας, βρήκαμε αυγά καλαμαριού στο οριζόντιο ουραίο πτερύγιο.
Πηγές: (1) Πόρισμα ΕΔΑΑΠ με Αρ. Πρωτ. 05 / 2018
(2) Μαρτυρία Κυβερνήτη Αεροσκάφους.