Γερμανικός δωδεκακύλινδρος κινητήρας αεροσκάφους τύπου «V»

Το Σάββατο, 26 Φεβρουαρίου 2022, ο Αντώνης Γράφας και η ομάδα του, σε μια συνεργατική προσπάθεια με τον Νίκο Βαρδάκα, καταδύθηκαν στην περιοχή της νήσου «Πάτροκλος» με σκοπό την επιβεβαίωση ενός στίγματος το οποίο του είχε δοθεί από τον Βασίλη Στασινό. Φτάνοντας στο βάθος των 45 μέτρων, η ομάδα εντόπισε έναν γερμανικό δωδεκακύλινδρο κινητήρα αεροσκάφους, τύπου «V» (12-Zylinder-V-Motor), έντονα καλυμμένο από βένθος και υπολείμματα διχτυού από τράτα. Κατά την έρευνα πεδίου δεν αποκαλύφθηκε η ταυτότητα του κατασκευαστή του κινητήρα παρά μόνο η εθνικότητα του. Αυτό έγινε δυνατόν αφενός λόγω των τεχνικών χαρακτηριστικών του κινητήρα και αφετέρου λόγω ενός συνδέσμου καυσίμων, ο οποίος έφερε τα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά «NW32 ARGUS». Πρόκειται για την γερμανική εταιρεία ARGUS, η οποία κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου κατασκεύαζε ανταλλακτικά για τα γερμανικά αεροσκάφη Junkers Ju 87 (Stuka) και Messerschmitt Bf 109.

Οι κινητήρες των Junkers Ju 87 (Junkers Jumo) και των Bf 109 (Junkers Jumo για τα μοντέλα Bf 109 B, Bf 109 C, Bf 109 D και Daimler-Benz DB 601 για τα μοντέλα Bf 109 E, Bf 109 T, Bf 109 F, Bf 109 G6) είχαν κοινά χαρακτηριστικά, με αποτέλεσμα να μην είναι μέχρι στιγμής γνωστό το είδος του αεροσκάφους στο οποίο ανήκε ο κινητήρας. Ευελπιστούμε ότι στο μέλλον θα εντοπιστούν επακριβώς τα κατασκευαστικά στοιχεία του κινητήρα, ο οποίος είναι έντονα καλυμμένος με θαλάσσιους οργανισμούς. Το γεγονός ότι ο κινητήρας βρέθηκε κοντά στην ξηρά και ότι επάνω σε αυτόν βρίσκονται υπολείμματα διχτυού τράτας, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι προφανώς ο κινητήρας ψαρεύτηκε από αλιευτικό σκάφος σε βαθύτερα νερά και ότι το πλήρωμα του πλησίασε στην ακτή για να τον ξεμπλέξει από το δίχτυ και να τον αφήσει στο σημείο όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα.

Η αρχειακή έρευνα έδειξε ότι στη θαλάσσια περιοχή από τον Πάτροκλο έως την Κύθνο απωλέσθηκαν κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου τρία αεροσκάφη τύπου Messerschmitt Bf 109 και ένα τύπου Junkers Ju 87 (Stuka). Πιθανώς ο κινητήρας του Πατρόκλου να ανήκει σε ένα από αυτά.

Τα γερμανικά αεροσκάφη που απωλέσθηκαν στην συγκεκριμένη περιοχή είναι:

22 Μαΐου 1941

Το Junkers Ju 87(Stuka) με αριθμό κατασκευής 5920 και πλήρωμα τους Oblt. Heinz Rutkowsky και Fw. Otto Schupp, κατέπεσε στα βορειοδυτικά της Κύθνου. Το αεροσκάφος ανήκε στην 1η Σμηναρχία της 2ης Πτέρυγας Καθέτου Εφορμήσεως (I./St.G.2).

31 Ιουλίου 1943

Δυο αεροσκάφη τύπου Messerschmitt Bf 109 G6 (κινητήρας Daimler-Benz 12-Zylinder-V-Motor), με τους αριθμούς κατασκευής 18466 και 15213, συγκρούσθηκαν αναμεταξύ τους, εν πτήσει, πλησίον της νήσου Κύθνου και κατέπεσαν. Ο πιλότος του πρώτου αεροσκάφους σώθηκε, ενώ ο πιλότος του δεύτερου (Uffz. Jürgen Klotz) σκοτώθηκε. Τα δυο αυτά αεροσκάφη ανήκαν στην 4η Σμηναρχία της 27ης Πτέρυγας Καταδίωξης (IV./JG.27).

17 Σεπτεμβρίου 1943

Το αεροσκάφος Messerschmitt Bf 109 G6 (κινητήρας Daimler-Benz 12-Zylinder-V-Motor), με τον αριθμό κατασκευής 15321 και πιλότο τον Uffz. Kurt Nern, κατέπεσε στα βορειοδυτικά της Κύθνου. Ο πιλότος απωλέσθηκε. Το αεροσκάφος ανήκε στην 11η Σμηναρχία της 27ης Πτέρυγας Καταδίωξης (11./JG.27).

(Ιστορική έρευνα και σύνταξη: Δημήτρης Γκαλών)