ΒΕΡΑ Ν.Θ. 162
-
Το ΒΕΡΑ ως MARGRIE TANJA. (Collection Ald Makkum) -
Η πλώρη του ναυαγίου στο βάθος των 33 μέτρων. -
Το ΒΕΡΑ ως MARGRIE TANJA κατά την καθέλκυσή του. (Collection Ald Makkum) -
Ο ιστός στο πρωραίο τμήμα του ναυαγίου. -
Το πρυμναίο τμήμα του πλοίου βρίσκεται επικαθήμενο στον βυθό επί της αριστερής πλευράς. -
Η πρύμνη του πλοίου. -
Η πρύμνη του ΒΕΡΑ. -
Το εσωτερικό στο πρυμναίο τμήμα του πλοίου. -
Στο εσωτερικό του μηχανοστασίου. -
Το ΒΕΡΑ ως MARGRIE TANJA με διακριτούς τους ιστούς φόρτωσης. (Collection Ald Makkum) -
Βίντεο από το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου Βέρα
ΒΕΡΑ Ν.Θ. 162
Το φορτηγό πλοίο ΒΕΡΑ ναυπηγήθηκε το έτος 1956 ως MARGRIE TANJA από τη ναυπηγική εταιρεία C. Amels Zoon – Scheeps werf & Machine fabriek „Welgelegen“ στο Makkum της ολλανδικής Φρισίας με τον αριθμό κατασκευής 196, για την εταιρεία του εφοπλιστή Evert Smid με έδρα του το Groningen της Ολλανδίας. Καθελκύστηκε την 24η Μαρτίου 1956 και παραδόθηκε στον ιδιοκτήτη του την 22α Μαΐου του ίδιου χρόνου.
Το πλοίο είχε τα εξής χαρακτηριστικά:
Τύπος: Φορτηγό
ΚΟΧ: 498
ΚΚΧ: 307
Μήκος (μ): 57,9
Πλάτος (μ): 9,19
Βάθος (μ): 2,89
Πρόωση: Εξακύλινδρη μηχανή Ντίζελ
Ισχύς: 750 ΒΗΡ
Προπέλες: 1
Ταχύτητα (κ): 10, 5
Μετά την παράδοσή του το μάνατζμεντ του πλοίου το ανέλαβε η ολλανδική εταιρεία Kamp’s Scheepvaart-en Handel maatschappij N.V. (Groningen) έως την 30.05.1969 που πουλήθηκε στην εταιρεία του Cornelis Jzn με έδρα της το Harlingen της Ολλανδίας. Την 10η Ιουνίου 1975 αγοράστηκε από τον Σπυρίδωνα Αλεξανδράτο (Πειραιάς) και μετονομάστηκε σε ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ ΙΙ με το Δ.Δ.Σ. SV 3958. Το 1983 πέρασε στην Ελένη Ι. Βασταρδή και μετονομάστηκε σε ΒΕΡΑ. Το 1986 το πλοίο ανήκε στον Βασίλη Παπούτσογλου και το 1993 πέρασε στην εταιρεία VERA I Shipping Co με έδρα της τη Θεσσαλονίκη.
Χρονικό της βύθισης
Τη 10 Φεβρουαρίου 1999, ώρα 11.45, το πλοίο απέπλευσε έμφορτο με 1160 τόνους σκουριάς από τις εγκαταστάσεις της ΛΑΡΚΟ, στον βόρειο Ευβοϊκό, με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Κατά την 19η ώρα της ίδιας ημέρας και ενώ το πλοίο βρισκόταν στον δίαυλο ανάμεσα στη Σκιάθο και την ακτή της Μαγνησίας, κυβερνώμενο από τον αυτόματο πιλότο, το πηδάλιο μπλόκαρε με αποτέλεσμα το πλοίο να στραφεί προς τα δεξιά και να προσαράξει επί του υφάλου «Λευτέρη» κατά την ώρα 19.30. Παρουσιάστηκε αμέσως εισροή υδάτων με αποτέλεσμα να λάβει σύντομα το πλοίο κλίση με κίνδυνο να βυθιστεί. Το πλήρωμα του εγκατέλειψε το ΒΕΡΑ το βράδυ της ίδιας ημέρας, επιβιβαζόμενο στο αλιευτικό πλοίο ΚΟΥΛΑ το οποίο είχε σπεύσει προς βοήθεια των ναυαγών. Η εφημερίδα ΒΡΑΔΥΝΗ της 12.02.1999 αναφέρει τα εξής για το συμβάν:
«Σώοι παρελήφθησαν από το αλιευτικό «ΚΟΥΛΑ» επτά ναυτικοί και ένας επιβάτης του φορτηγού πλοίου «ΒΕΡΑ», το οποίο το βράδυ της Τετάρτης [10.02.1999] έπεσε στον ύφαλο «Λευτέρης», που βρίσκεται ανάμεσα σε Σκιάθο και Μαγνησία. Ο κίνδυνος να βυθιστεί το πλοίο ήταν μεγάλος, καθώς γέμισε νερά από το ρήγμα που προκλήθηκε στα ύφαλα του πλοίου. Εξάλλου και οι καιρικές συνθήκες ήταν άσχημες. Έτσι, λίγο μετά τις 10 το βράδυ, οι επτά έλληνες ναυτικοί και ο εκπρόσωπος της εταιρείας (εδρεύει στη Θεσσαλονίκη) εγκατέλειψαν το πλοίο. Μεταφέρθηκαν με ασφάλεια από το αλιευτικό που τους αποβίβασε στην Πλατανιά Μαγνησίας.»
Το ναυάγιο
Το ναυάγιο του ΒΕΡΑ βρίσκεται βυθισμένοστο βάθος των 33 μέτρων, στο νότιο τμήμα του υφάλου «Λευτέρης». Το ναυάγιο έχει επικαθήσει σε αποχή του υφάλου όπου βρίσκεται σπασμένο σε δυο τμήματα εκ των οποίων το πρωραίο βρίσκεται επικαθήμενο επί της τρόπιδας, με μικρή κλίση, έχοντας κατεύθυνση νότια, ενώ το πρυμναίο βρίσκεται επικαθήμενο επί της αριστερής πλευράς στον βυθό έχοντας κατεύθυνση ανατολική. Το υπόστρωμα στο σημείο αυτό αποτελείται από άμμο και ελάχιστα βράχια. Το γεγονός ότι δεν λείπουν τμήματα του ναυαγίου δηλώνει ότι προφανώς δεν πραγματοποιήθηκαν προσπάθειες ανέλκυσής του και ότι το πλοίο βυθίστηκε στο σημείο που βρίσκεται λόγω των αντίξοων καιρικών συνθηκών.
DG
Πηγές
Lloyds Register of Shipping
Ντούνης, Χρήστος: Τα Ναυάγια στις Ελληνικές Θάλασσες, τομ. Β΄, εκδ. FINATEC, Αθήνα 2001
ΒΡΑΔΥΝΗ (εφημ.) της 12.02.1999