ΑΒΑΚ ( Αποβατική άκατος )
-
Η Αποβατική άκατος με τον καταπέλτη σε ανοιχτή θέση (Πολεμικό Ναυτικό Αρματαγωγά Hellenic Navy L.S.T) -
Η Αποβατική άκατος κατά την ανέλκυση η την καθέλκυσή της (Πολεμικό Ναυτικό Αρματαγωγά Hellenic Navy L.S.T) -
Μία άκατος εκτός πλοίου (Πολεμικό Ναυτικό Αρματαγωγά Hellenic Navy L.S.T) -
Η αποβατική άκατος αγκιστρωμένη σε πολεμικό πλοίο (Πολεμικό Ναυτικό Αρματαγωγά Hellenic Navy L.S.T) -
Η Άκατος ειδωμένη κατά την κάθοδο, διακρίνεται ο καταπέλτης σε κλειστή θέση ( Αρχείο Νίκου Γιαννουλλάκη ) -
Ο καταπέλτης της ακάτου -
Η άκατος ειδωμένη από την πρύμνη. Φαίνεται η φθορά του χρόνου καθώς και άλλες ζημιές που προήλθαν από άγνωστους σε εμάς λόγους. Διακρίνεται το πιλοτήριο σκεπασμένο με βένθος. -
Η άκατος στο βυθό της Σούδας. Εμφανή τα σημάδια από τη φθορά του χρόνου. -
Βίντεο από το ναυάγιο του ΑΒΑΚ
ΑΒΑΚ ( Αποβατική άκατος )
Αποβατικό ή πλοίο αποβάσεων αποκαλείται ο ειδικός τύπος πολεμικού πλοίου με το οποίο επιχειρείται αποβατική δραστηριότητα αμφίβιου πολέμου. Τέτοιοι τύποι πλοίων διαφόρων μεγεθών άρχισαν να ναυπηγούνται ευρύτερα κατά τον Β’ Π.Π. και ειδικότερα μετά την κατάληψη της Γαλλίας από τους Γερμανούς. Ποικίλοι τύποι αποβατικών σκαφών χρησιμοποιήθηκαν από τους κατά του Άξονα συμμάχους στην Απόβαση της Νορμανδίας στις 6 Ιουνίου 1944 αλλά και στο μέτωπο του Ειρηνικού. Οι διαστάσεις διαφέρουν καθώς κατασκευάστηκαν διάφοροι τύποι τέτοιων σκαφών για τις εκάστοτε ανάγκες της κάθε στρατιωτικής δύναμης. Το Αβάκ που επισκευτήκαμε με την βοήθεια και την υποστήρηξη του Νίκου Γιαννουλάκη, ιδιοκτήτη του Chania Diving Center στις 03 Δεκεμβρίου του 2022 βρισκόταν στο βυθό του κόλπου της Σούδας, σε βάθος 32 μέτρων.
Το ναυάγιο
Το ναυάγιο του πλοιαρίου βρίσκεται αρκετά κοντά στο ναρκοπέδιο του Β’ παγκοσμίου πολέμου, που ήταν ποντισμένο στην είσοδο του κόλπου, αν και η εικόνα του πλοίου δεν δίνει αρκετά στοιχεία για τους λόγους της βύθισης του, ούτε αν έπεσε θύμα κάποιας νάρκης. Το μήκος του είναι 15-20 μέτρα και το πλάτος του περίπου 3 μέτρα. Εντύπωση έκανε πως το κατάστρωμά του, ήταν φτιαγμένο από ξύλο, μεγάλο μέρος του οποίου είχε αλλοιωθεί. Οι άκατοι μπορούσαν να μεταφέρουν ομάδες στρατιωτών με πλήρες φορτίο, στρατιωτικό εξοπλισμό, ή μικρά οχήματα και με τη χρήση της εμπρόσθιας πόρτας μπορούσαν με μεγάλη ταχύτητα να αποβιβάσουν στρατεύματα στην ακτή. Μεταφέρονταν πάνω σε άλλα πλοία και τα εναπόθεταν στο νερό με τη βοήθεια γερανού. Κινούνταν αυτόνομα με πετρελαιοκινητήρες έχοντας ένα μικρό πιλοτήριο για τον χειριστή. Στο συγκεκριμένο ΑΒΑΚ που συναντήσαμε στο βυθό έλειπε το τιμόνι και κάποια από τα όργανα, ενώ υπήρχαν τα πεντάλ και ο πρωραίος καταπέλτης που ήταν σε κλειστή θέση.
Κείμενο: Γιάννης Λιαρδάκης